RS Estinnes   Texte Francais
  Verdomme, verdomme. In het  "Waals"  heeft het een andere  klank. 

Meer kwam er na de rally niet uit onze chef. Freddy baalde als een stekker. En met reden......
 
Kp één.
Toen Didier aan de trc voor de start kwam begon de Celica opeens terug op het chokeprogramma te draaien. Te koud. Twee seconden later was het spel verzopen en de piloot kon de auto nog juist draaiende houden. Op drie cilinders weliswaar. "Fuck, merde" en nog enkele niet zo fraaie uitdrukkingen waren de meest gebruikte uitspraken. Vijf minuten later zag gans het team de Celica met lede ogen wegkruipen.

De kp lag supervettig. Maar dan ook super vettig. Ideaal voor wagen en piloot. Helaas. Door die nukkige bougie verloren Didier en Stephan bijna een minuut. En volgens Freddy het podium.

Kp twee.
Iets meer dan twee uur later klokte Didier de derde tijd, op drie seconden van de latere winnaar. Hij was, zoals gewoonlijk, oerend kalm gebleven en reed zijn koers alsof er niets gebeurd was. Geen maximum attack, maar vlot, strak, efficient.

Kp drie.
Het was intussen beginnen regenen en de kp lag er voor de derde ronde weer zo vettig bij als tijdens kp één. Toen het team vertrok aan de tc zagen we een uiterst geconcentreerde Didier. We stonden met zijn allen te kijken naar de start en het showgedeelte. Je ziet de piloten tweemaal passeren en je kunt ze een bocht of zeven volgen. De Celica had er weer zin in en Didier deed ermee wat hij wilde. Een kleine tien minuten later wisten we het. Scratch! De latere winnaar met een kanon van een Subaru op twee seconden!

Kp vier.
Voor de laatste ronde was het terug aan het opdrogen en Didier reed de kp op zijn geijkte wijze. Geen risico's, de achterstand was toch te groot, gewoon hard gaan en zich ammuseren. Didier en Stephan waren niet meer geinteresseerd in hun chrono. Direct het wagenpark in en met heel de bende een lekkere "chope" drinken. Dat was voor hen prioriteit nr één.
 
Freddy was echter curieus naar hun chrono. Een tijdje later hing het verdict aan het bord. Drie seconden trager dan de winnaar. Met de vingers in de neusgaten... Je moet geen genie zijn om te berekenen wat de uitkomst was geweest zonder het "Choke probleem".

Estinnes was de laatste rally voor het team. " Hé Freddy, une scratch, ce n'est pas rien, hein?" Piloot en copiloot lieten het zich niet aan het hart komen en begonnen zelfs voorzichtjes over volgend jaar. Het is een mooi seizoen geweest. Bedankt Didier en Stephan.

MB