Freddy Dekeersgieter - Kurt Vlieghe

 

Twee jaar na hun sortie met de Corolla stonden ze aan de start van kp Schuiverskapelle. In de regen, op slicks. Schudden en beven waren betere namen geweest. Ze gaven later beiden toe dat er een hemelsgroot ei in hun rallypakje zat. Het scheelde niet veel of ze maakten rechtsomkeer. Grapje. Ze hadden tijdens de verkenningen afgesproken om geen druk te leggen en zeker niet aan te vallen. "Alles komt wel terug" waren Kurt's woorden.
Schuiverskapelle werd gereden met het ei uit Freddy's pakje onder diens rechtervoet. De deelnemers die op straatbanden gestart waren hadden duidelijk voordeel en lieten dan ook de beste tijden noteren. Ons duo scoorde een dertiende tijd. Het belangrijkste was het feit dat de problemen met de icu van de baan leken. De auto trok weer uit de lage toeren en had koppel te koop. Kp twee was ook een natte bedoening zodat er gefocust werd op "het niet van de baan gaan" wat in deze omstandigheden al een hele toer was.
De derde "special" was de baan aan het opdrogen. Freddy voelde zich iets veiliger en bewees dat hij nog niet versleten was door de tweede tijd te laten noteren. Men moet weten dat zijn concurrenten ofwel op intermediums of straatbanden stonden, wat in deze vettige omstandigheden heel wat comfortabeler is dan slick's. Ik weet het, 'k ben in zijn zakken aan't zeiken. De Poelberg was een hel. Het regende bijwijlen pijpenstelen en het was voor het Maximize-Denoo duo al een hele klus om op de baan te blijven. Voor hen niet alleen bleek later.

Tijdens de service monteerde Dirk onze intermediumbanden. Aan de Celica moest anders geen vinger uitgestoken worden, al deed onze Dirk dat wel. Hij kwetste zich daarbij zodat hij naar de spoed moest. Met gemengde gevoelens vertrokken Kurt en Freddy voor de tweede ronde.

Schuiverskapelle werd op een berekende manier, geen onnodige risico's en geen handrem als het niet nodig was, afgereden. Het resultaat liet zich meteen zien. Een tweede criteriumtijd. De achterstand op de anderen was niet onoverbrugbaar. Maar! Murpy waarde daar ergens rond. In de verbinding viel de servobekrachtiging echter met tussenpozen uit. Het is een gekend euvel bij dit soort auto's en kan worden verholpen. Onze mechanieker zat echter bij de dokter en zij hadden het nodige niet bij. Om geen risico te nemen besloten ze uit de koers te stappen. Er komen nog rally's. Dirk stelt het intussen weer goed. Met negen vingernagelsnagels.

MB.