Zoals jullie weten had den Erik onze
Gt4 in Tienen een blauw oog geslagen. Freddy had er een erezaak van gemaakt
om hier te starten met een volledig herstelde Celica. Dat hij er een volledig
andere look aan had gegeven was zelfs voor mij een verassing. Ik vind
het resultaat alvast geslaagd. Erik ook trouwens en toen hij er Freddy
mee feliciteerde was diens antwoord; "Het oranje van sponsor Maximize
staat mooier bij blauw , hé Erik". De piloot had er raden
naar of Freddy naar de kleuren van Matrijzen Denoo of naar dat oog refereerde.
De rally, dan.
Erik en Geert gingen van start met de bedoeling hun vel in het kampioenschap
duur te verkopen. De vierde tijd op kp één was daarvan het
bewijs. De concurrentie was gewaarschuwd. Het parcours van kp twee was
echter niet in het voordeel van onze groep N Celica. De van pk bulkende
BMW's, Ford en de EVO GrA van Belgisch kampioen Princen waren geen maat
voor onze Toyota. Een klein probleem met een remklauw was ook al geen
voordeel zodat Erik de eerste ronde afsloot op de zevende plaats. Franky
Boulat, had er toen reeds de brui aan gegeven met mechanische pech. De
uitredende kampioen mag geen fout meer maken. Vooral een goede zaak voor
Ronny Hosten, die bevoordeelt door het reglement, onze grootste concurrent
in het kampioenschap blijft. Het gaat tussen Toyota's blijkbaar.
De rest van de rally was het zelfde
verhaal. Ze draaiden goeie tijden op kp één en kregen slaag
op de tweede. Nou, slaag precies. Het komt erop neer dat Erik in de ene
sneller was dan enkele voor hem declasseerden en op de tweede het dubbele
van de gemaakte winst verloor. Op de droge,vlakke, snelle stroken konden
de paarden uitgelaten worden. Onze Celica heeft ook wel zo'n dieren tot
zijn beschikking maar de manege is niet zo groot.
De short van Ettelgem eindigen op de vijfde plaats is geen slechte zaak
en bewijst dat de doelstelling die Erik, Geert en Freddy in het begin
van het seizoen voor ogen hadden, realistisch was. Dat de puntenverdeling
niet in het voordeel (om een understatement te gebruiken) is van klasse
N4 wisten we bij aanvang. Toch amuseren, volgens eigen zeggen, beide piloten
zich iedere rally. Dat, plus het feit dat de Celica iedere keer aan de
finish is, is voor Freddy het belangrijkste.
Bij de analyse van de tijden begon onze teamchef over een Maximize-kuur
tegen volgende rally. Of hij nu over zichzelf bezig was of over de Celica
weet ik niet. Toen hij zich, moe en tevreden, onder onze tent zette en
een Primus bestelde moest ik hem teleurstellen. Onze genodigden hadden
de ganse voorraad soldaat gemaakt. Hij stond recht, stak zijn handen diep
in zijn zakken en ging een eind wandelen. Dat doet hij altijd als hij
op iets broedt........... Kweetzonder..................
Alléé tot in Kasterlee.