001.jpg (64048 bytes)

002.jpg (74775 bytes)

003.JPG (57497 bytes)

DSCF0004.JPG (390995 bytes)

Jump.jpg (68438 bytes)

 

 

 

Uitslag.

Winnaar Tjoen op Corolla WRC.

Tweede Patrick Sneyers op Porche.

Derde Bodson op Audi Quatro S4.

Zesde algemeen. Windels - Trioen op Celica.

 

De rally van Ieper, want zo wordt ze nog altijd genoemd.


ZESDE ALGEMEEN!!

Voor veel regionale rallypiloten is dat een uitslag om in te kaderen. We weten hier ook wel dat de schitterende plaats in het klassement een gevolg is van het uitvallen van enkele tenoren. Dat zal ook Didier Ceename en Chris Soete die respectievelijk vierde en vijfde werden geen zorg zijn. Aan een rally deelnemen betekend zo rap mogelijk van punt ťťn naar punt twee rijden. Een rally zoals Ieper duurt langer dan de gemiddelde proef alhier. En daarvoor heb je een auto nodig die als het er op aan komt nog van punt ťťnentwintig naar punt tweeŽntwintig rijdt.
Marnix wilde al een paar jaar deelnemen aan de klassieker van de Westhoek. Dit jaar was het dan zover. Eerst werd gedacht om mee te doen aan het Europese luik maar Freddy kon het uit zijn hoofd praten. Hij stelde voor om met de Gt4 in de Cats te starten. Onze teambaas rekende hem voor dat er veel uitvallers zouden zijn en dat onze Celica in de laagste configuratie zeker aan de aankomst is. Het betekende dat Marnix in zijn gewone stijl, berekend en zonder fouten, wel eens verrast zou kunnen zijn van eindstand. De rally uitrijden en zich amuseren, daarvoor waren ze gekomen. De handrem, nodig of niet, regelmatig bezigen en zich niet aantrekken van de tijden. Vlot meeschuiven en vanavond de Celica ongeschonden in het wagenpark zetten. Dat was Freddy's advies.
Ze kwamen traag uit de startblokken, normaal na tien maand zonder competitie, maar reden foutloos. Dat zorgde voor meer zelfvertrouwen en na enkele kp's nestelden ze zich samen met Soete en Ceename net buiten de top tien. Ze mochten als dertiende het wagenpark in. De zaterdag werd niet van tactiek veranderd. Dat leverde zijn vruchten af en ze slopen de top tien binnen. Tijdens de derde ronde brak er echter een schokdemper. " Ik denk dat ik verkeerd neerkwam na de jump, ik voelde wel iets maar had het niet direct door dat het de schokdemper was. Ik dacht eerder aan een leegloper." Aldus Marnix.. De twee laatste kp's werden op eieren gereden om zeker de service te halen. Daar stelde Freddy vast dat er een bout was afgebroken. "De schokdemper vervangen was riskant want als de tweede bout afbrak konden we het wel schudden. Dus hebben we gekozen voor zekerheid en we hebben de laatste boucle op cruise control gereden." Vertelde Andy die erbijvoegd ;" We hadden toen al een schitterende rally achter de rug en konden niet meer opschuiven of zakken in het klassement. Liever de laatste vier kp's op een slakkengangetje dan niet aan de aankomst." Ook Marnix keek tevreden terug en zei " Had men vooraf gezegd dat we zesde gingen eindigen dan tekende ik met beide handen." "Burp..." De bubbels van de champagne speelden hem parten.

 


MB