Rallysprint v/d Monteberg

Lerminez - Azou

 
Na de Corolla in Moorslede en de "Carlos Sainz" in Wervik kwam het duo deze keer aan de start met de Gt4. Van ervaringen opdoen gesproken. Jeoffrey had voor de zoveelste keer een auto onder zijn gat waarmee hij geen meter had gereden. Het voordeel van een sprint is dat je twee verkenningsronden hebt om je aan te passen. Piloot en co-piloot waren verrast door het potentieel van de auto, ze hadden duidelijk iets anders verwacht van een standaard Celica die geen lawaai maakt. 
De eerste chrono bewees dat ze meteen in goeie doen waren, de negende tijd mocht er zijn. Jeoffrey zei dat hij overal te vroeg remde en er nog wel een paar van die dingetjes af konden. Seconden, bedoelde hij. 

Brother Kurt, die net zijn tweede pakje smookallaam opende, gaf Junior voor de start van rit twee nog een aantal raadgevingen mee. Zo van; opletten hier, opletten daar en opletten overal.  De jongste Maximize-Denoo piloot knipoogde en zei dat hij er eens op ging stampen. Twee sigaretten tegelijk was het resultaat.

Kurt en Freddy gingen de start bekijken terwijl de Celica aanschoof voor de tweede proef. Het in grote getale opgekomen publiek kreeg waar voor zijn geld. Onder een stralende zon gaven de piloten, van de eerste tot de laatste, het beste van zichzelf en zorgden met gecontroleerde en in sommige gevallen ongecontroleerde schuivers voor een prachtige autosportdag. 

Tijdens kp twee hield Jeoffrey naar eigen zeggen het zelfde tempo aan zoals in de eerste maar door het toegenomen vertrouwen remde hij overal iets later. Een zevende tijd was het resultaat. Hij nestelde zich in het klassement tussen dikkere Impreza's en Cosworth's.

     Juist voor de derde chrono kregen ze in de gaten dat Schepers in de Subaru een bedreiging voor hen vormde. Ze besloten hun vel duur te verkopen en een tandje bij te steken. Ze namen de start met het mes tussen de tanden maar moesten het in de eerste bocht al loslaten. Door overgeconcentreerd de start te nemen vergat de piloot, zoals zoveel gebeurd, de ideale lijn en sneed de eerste bocht op een andere manier aan. De auto belande op het vuile gedeelte van de weg met een schuivende Celica tot gevolg. Jeoffrey hield de driftende auto goed onder controle maar verloor in het maneuver toch kostbare tijd. Gelukkig hielden beide piloten hun hoofd koel en reden de rest van de kp zoals er niets gebeurd was. Velen zouden zich bezondigen aan het proberen in te halen van de verloren tijd. We weten allemaal dat zoiets onmogelijk is en welke gevolgen dit al meermaals heeft gehad. De spanning steeg bij Freddy en Kurt. Bij deze laatste kon je het duidelijk zien aan de rookwolk die zich boven zijn hoofd ontwikkelde. De opluchting bij de aanwezige supporters was groot toen ze hen de tweede ronde van de kp goed zagen doorkomen. Niettegenstaande het tijdverlies klokten ze weer de zevende tijd. Jeoffrey zei later dat co John er direct op wees dat niet alles verloren was en ze maar één optie hadden;  geen enkele fout meer maken en foutloos rijden. Niet aanvallen dus. Dat bewijst volgens Freddy dat ondanks zijn gebrek aan ervaring hij een juiste beslissing van een ander kan aanvaarden. 

De schuiver had toch nog gevolgen. Bij de eindafrekening bleken ze zevende algemeen te zijn op zeven hondersten van een seconde van de zesde plaats. Al bij al een schitterend resultaat voor zowel team als wagen. Volgende afspraak te Ettelgem. 

 



MB.