Criterium JL Dumont

    Jean-Yves Laruelle - JC Thomas

Met Deferm, Thurion, Prinsen, Fastré, Roulez, Lejeune, Vanlaerhoven, plus enkele minder bekenden maar  op Mitsu’s of andere snelle dingen, was ook deze editie niet van de minste. De weergoden waren ook dit jaar het criterium goed gezind zodat een mooie autosportdag kon verwacht worden. Helaas werdt het voor velen een korte. De regen van de nacht voordien had het parcours uiterst verraderlijk gemaakt.  
Het grootste slachtoffer was Vincent Coralles die zijn mooie VW Corrado kit-car een halve meter inkortte. Vanlaer en Vanlaerhoven, die geen tijd verloor, liepen ook aanzienlijke schade op maar konden voortrijden. Jean Yves had gekozen voor een voorzichtige tactiek en zag zich beloond met een goeie achtste tijd. De volledige eerste ronde was aftasten en uitkijken voor de valstrikken. De tactiek zorgde ervoor dat we op een zevende plaats algemeen stonden voor de start van “boucle deux”.
Het was intussen opgedroogd en de tijden van de tweede ronde werden door velen met ettelijke seconden verbeterd. Ons duo draaide goed mee en kon zelfs een een plaatsje opschuiven. De eerste kp van de derde ronde kwam een kamikazefazant zich met de zaken moeien. Toen de Celica met een snelheid van meer dan tweehonderd p/u aangevallen werd door het beest schrok de piloot danig. De schade was aan de ene, een gedeukte bumper een kapotte grille en aan de andere kant enkele seconden. De rest van de ronde verliep feilloos.
Toeval of niet, het was weer tijdens de eerste kp van de vierde ronde dat het mis ging. De bevestiging van de intercom was losgekomen en de draden hadden zich rond de rechterarm van de piloot geslingerd. De hele kp geënerveerd merde alhier en merde aldaar en weer een mindere tijd was het resultaat. Bij de eindafrekening had dit echter geen gevolg want door constant in een hoog tempo te rijden, zonder noemenswaardige fouten te maken eindigden ze op een vierde plaats. In dit gezelschap zeker uitstekend te noemen. Bij het bekijken van de kp-tijden viel het Freddy op dat bijna de volledige rally nogal wat tijden werden neergezet op één @ twee seconden van Kris Prinsen. Deze ging naar eigen zeggen voluit, wat hier de mening versterkt dat we met de GT4 in deze configuratie een parel van een auto hebben. Ook JeanYves en co Jean Christophe zijn die mening toegedaan en er werd met de aanwezige sponsors al gepraat over volgend seizoen.
 
Nog dit;
180 wagens aan de start, daar zouden nogal wat organisaties schrik van hebben. Eerst ging men slechts een 130-tal laten starten. Bij onze Waalse vrienden probeert men echter iedereen aan zijn trekken te laten komen zodat de handschoen werd opgenomen. Dat met zo’n strakke timing slechts 1 kp gedeeltelijk moest worden geneutraliseerd (de eerste) en dat men binnen de tijd kon afsluiten is een prestatie.

MB