Rallysprint Staden 2003

   
                                       
   Marnix Windels - Nick  Windels 

Windels junior had al een paar bezoekjes aan 't klein kotje achter de rug toen hij de eerste trainingsrit aanving. Vader Marnix had hem erop gewezen dat er extra huiswerk voorzien was moesten de nota's verkeerd doorkomen. Nick bleek echter uit het goeie hout gesneden te zijn en kweet zich, behalve de paar kleine haperingen, als een volwaardige co van zijn taak.
Marnix begon sterk aan de eerste reeks en het was dan ook  zeer jammer dat hij op 1000 meter van de finish een band van de velg reed waardoor hij slechts de 40é tijd klokte. Voor de tweede chrono was Nick een ietsje zenuwachtiger dan voor de eerste want het ging volgens hem "rapper in de auto dan als je staat te kijken". Z'n "ouwe" ging er toch hard tegenaan moest hij toegeven. Tijdens deze ronde zou Marnix attaqueren, had hij vooraf meegegeven. Het mocht echter niet zijn want in de links-rechtse die reeds meerdere slachtoffers had gemaakt, blokkeerde ook hij de remmen, mxrnd.JPG (30059 bytes) wat hem deed doorschuiven en weg was mooie tijd.  De laatste ronde werd dan wel foutloos afgehaspeld met een mooie 17é tijd als resultaat. Staden was, als vuurdoop voor zoon Nick  geslaagd, vond onze gentlemenpiloot en dat het eindresultaat niet echt aan de verwachtingen voldeed kon in zijn ogen niet op tegen de waardering die hij van zijn "kleine" na de koers kreeg. De volgende van Marnix word de Omloop die hij samen met zijn vertrouwde co, Andy, aan zijn programma toevoegd. 
 
            Freddy Dekeersgieter-Kurt Vlieghe
Er niets van bakken is een gezegde....
Freddy was naar Staden gekomen om eventueel zijn titelkansen in het sprintkampioenschap te verdedigen. Hij zag het wel zitten, was zijn antwoord toen naar zijn ambities gevraagd werd. Kurt, de mecanicien, had Kurt,de copiloot, echter al verwittigd; hij had zijn twijfels. Iets in de houding en voorbereiding naar de sprint bij Freddy was niet zoals het hoorde, zei hij.   
Al in de eerste verkenning was het al raak.Freddy, die nooit goed verkend en ook niet in de verkenningen iets probeert, schoof onverwacht door in een remzone. Lag het parcours dan zo glad of scheelde er iets aan de auto, beiden keken eens naar elkaar en aan de grijns van zijn piloot had Kurt genoeg om te zien dat zijn vriend helemaal niet bij de werken was. Tijdens de tweede verkenning reed Freddy redelijk verstandig (Was dat een moker die aan zijn co's voeten lag?), werden enkele remzone's ingeschat en de nota's aangepast; het lag inderdaad glad maar hij zei dat hij met een raar gevoel zat en helemaal geen vertrouwen in het spelletje had.ikrond.JPG (74617 bytes)
Aan de eerste bocht van de eerste kp wisten ze het al; het zou balen worden. De Celica schoof van de ene kant van de weg naar de andere en kon de power niet op de grond zetten. Ze hadden dat nog nooit meegemaakt. Verleden week had Laruelle er een prachtresultaat mee gereden en hier moest Freddy vechten om op de baan te blijven. Alles ging redelijk goed tot aan de korte links-rechts in de afdaling. Daar blokkeerden de remmen en schoof de Celica  dwars waar je normaal recht en zuiver de situatie moet nemen. Met de neus in de haag,over de losliggende kasseien en zonder schade of veel tijdverlies, maar met een klein hartje want de paal van diens was vervaarlijk dicht komen kijken. Freddy zag zijn co iets proberen vanonder zijn zetel te halen, dacht aan de moker, en reed op eieren en zonder fout de kp uit. Een 9é tijd kon niet schitterend genoemd worden.
Service-Kurt PIC_0793.jpg (69227 bytes) merkte op det de waarden op de tractiecontrolemeter niet overeenstemden met wat hij gewoon was. Hij wist de juiste echter niet van buiten en onze teamchef  had de gegevens samen met de tweede servicewagen in de garage achtergelaten.( Staden is niet ver genoeg om alles mee te nemen..... .....hij zal het wel een keer leren.) Na wat denkwerk werden de meest voor de hand liggende waarden aangepast en vertokken ze voor kp2.
Daar ging het beter dan in de eerste fr01.jpg (169081 bytes) en begon het vertrouwen terug te komen....... tot aan de remzone van "het kruis". Daar ging het volledig fout........op het moment dat  de piloot terugschakelde en remde brak de auto volledig uit en schoof dwars en naar de verkeerde kant...... Freddy deed nog al het mogelijke om de Celica om te gooien maar kwam uiteindelijk twee meter te ver tot stilstand. Hij blokkeerde nog eens in het achteruitrijden en verloor daardoor zeer veel tijd. Ook service- Kurt kon niets anders dan vaststellen dat er niets aan de remmen of wat dan ook scheelde en dat de problemen van de centrale diff-afstelling moesten komen. Even werd aan stoppen gedacht maar Freddy is "no quiter" zoals nu al bekend is en  men zou dan maar een beetje show verkopen voor de  meegekomen supporters.
 serv.jpg (141237 bytes)

 

Jeoffrey Lerminez - Azou John

 

Na de smaak te pakken  gekregen te hebben in de suikerstreek en het feit dat door het uitvallen een gedeelte van het budget niet was aangesproken hadden onze twee nieuwelingen dan toch hun zinnen op Staden gezet, en liefst met de Corolla zeiden ze in koor. Het Corollatje was door een bepaalde website naar de schroothoop verwezen maar de koprol had in feite weinig schade veroorzaakt. Mede door het feit dat onze "teambaas" een niet onaardig carrosier is (we zullen maar eens in zijn zakken pissen, je weet nooit), en hij de nodige onderdelen in stock heeft, kon de Corolla toch aan de start verschijnen.
Freddy had gevraagd aan beide piloten om toch tijdens de twee trainingen alles in de gaten te houden en zelfs het minste te rapporteren. Het enige dat voor werk zorgde was een losgekomen bumperbevestiging. Jeof03.JPG (43135 bytes) Na de trainingssessie werd alles door Kurt nog eens grondig gecontroleerd en goed voor de diens bevonden. 
Ik kan nu al meegeven dat dit het enige duo van het team was dat foutloos de drie ritten afmaakte. De eerste rit wad goed voor een 16é tijd net achter meer ervaren piloten met goeie "koten". De Corolla heeft blijkbaar toch iets in zich. Na de tweede ronde, die op een sobere, weinig spectaculaire doch deficiënte manier Jeof01.jpg (140264 bytes) met een 11' tijd was afgereden stonden ze op een mooie 12é plaats. Een top-tien plaats kwam in het verschiet.
Jeoffrey en John hadden dit zeker waar kunnen maken was de voor hen gestarte Dirk Vermeulen niet van de baan gegaan. Daardoor was de doorgang gedeeltelijk versperd en moest de Corolla tot stilstand gebracht worden. Terug aanzetten waar je vlot in tweede versnelling kan doorkomen kost algauw een vijf sekonden. Ze klokten 8 volle seconden trager dan tijdens rit twee. Jeof04.JPG (42701 bytes)  Als we daar rekening mee houden zat een 9é en zelfs 8é plaats algemeen er in. Maar dat is koers en Jeoffrey kan daarvoor Dirkske, één van zijn beste vrienden, toch geen proces aandoen zeker. Al met al is bewezen dat het drietal Lerminez-Azou-Corolla een goeie combinatie is. Word vervolgd in de Hemicuda.
 
 
Verslag MB. 
 Foto's  Koen Demeyere

En ingezonden.