Corolla KE25 1600 Levin

1600 cc 165 Din pk Close ratio 5-bak Diff 5.1 met 80% sper, volledig Celica onderstel. TRD & Bilstein ophanging op Uniball.

De de bijna full Gr2 was geen katje om zonder handschoenen te pakken. Voor die tijd was 165 pk in een 1600 de top. De Levin was eingelijk een door TTE uitgedokterde homologatieauto. Het was een copie van de Corolla waarmee Waldegaard 2e Algemeen werd in de Rally van Zweden 72. Enkel de motor verschilde.
Het begon echter in mineur. Freddy had Carlo Devolder, jarenlang de co van Eddy Van Oost, weten te overtuigen om de rest van het seizoen naast hem plaats te nemen. Ze hadden zich ingeschreven voor de Omloop van Vlaanderen. Bij de technische controle kwam ene Baert, Toyotadealer en deelnemend in een Celica met dezelve mechaniek, melden dat de Corolla uit homologatie was. De lafaard. De organisatie wilde hen wel laten starten en na de koers declasseren maar daar had een bepaald RACB-manneke geen oren naar. Hij was in het verleden al in aanvaring gekomen met Dekeersgieter en weigerde hem nogal treiterig de start. Gevolg; een RACB-lid dat voor de rest van de dag uit roulatie was en een aantal dagen aan "spakken" liep. Hij is veel kalmer geworden. Freddy wel te verstaan.
De eerste rally waar de Corolla aan de start stond was de TBR van 80. De motor, die rechtsreeks uit de toenmalige F3 kwam moest constant in de toeren gehouden worden. Om dat optimaal te benutten moest hij ervoor zorgen dat de auto voor de bocht dwars gezet werd. De spectaculaire rijstijl die onze garagist toen onder de knie kreeg is lang zijn visitekaartje geweest. Ik vraag me af of hij het nog heeft.
De beste herinnering houdt Freddy over aan de TBR van 81. Ze hadden al verschillende toptien-plaatsen en klassenoverwinningen behaald maar dit was toch anders. Het deelnemersveld bestond uit niets anders dan Porches,Triumph TR7 V8,Ascona 400,Kadett GTE Gr2 en ander zwaar geschut. De rally bestond toen uit twee wedstrijddagen en na dag één stonden ze op de zesde plaats algemeen. Op vier kp's van het einde, toen ze vijfde stonden,begon de motor te haperen. Na een half uur zoeken vonden ze het. Een venturi van de webers was losgekomen....Hij droomt er nog van.

Halverwege het volgende seizoen moest de motor vervangen worden en de versnellingsbak gereviseerd worden. Wat nu één van de grootste hoofdbrekens van een piloot is,was het toen ook al. Het budget ontbrak. Freddy, toen grote baas van een klein café ( tiens,weer een café) verkocht de auto, met standaard mechaniek en een origineel interieur aan Marnix Windels. Die had de microbe te pakken en tekende meteen om vijftien jaar lang Freddy's copiloot te zijn.

Toen we hier een jaar of twee geleden in de garage grote kuis hielden vielen we over de mechanische onderdelen van de Levin. Motor,boite en diff. Onder een zeil in de verste uithoek. Hij heeft alles mooi gekuist en verkocht aan een of andere snoodaard...... :-)

 

MB