Januari 1977.
Een zondagvoormiddag in het stamcafé.
Toevallig het lokaal van Autostal Duindistel afdeling Brugge.
Freddy Dekeersgieter, druk in discutie met de cafebaas over diens laatste, niet zo'n schitterende, prestatie met zijn rallywagen.
De bazin komt zich moeien en hakt de knoop door; Freddy krijgt de Toyota Corolla als hij binnen de drie rally's éénmaal aankomt.
Dit is het begin van een lang verhaal.
Een paar maand later stond Dekeersgieter, wiens enige ervaring in de rallysport een stempelcontrole in 72 was geweest, aan de start van de "12 van Wervik".  Het rallywapen was een Toyota Corolla 1200. Alles was standaard ,uit genomen het koetswerk dat al meerdere malen herbouwd was.  Alle rally's bestonden toen nog uit een "ongekend" parcours en na ongeveer 4 situaties op het roadbook was het duo volledig de boer op zodat van deze maidentrip geen foto's bestaan.. Het was aan de kroegbaas z'n beurt om te lachen.............
  Maar Freddy zette door en drie weken later stonden ze aan de start van de rallyvan het Meetjesland.

Het duo Dekeersgieter- Deblauwe aan de start van hun allereerste kp.Het was meteen de eerste rally die ze uitreden met het gevolg dat Freddy de Corolla kreeg. De gevolgen laten zich in 2007 nog voelen. Er werden in 1977 nog enkele rally's gereden.

Het "Meetjesland" is niet alleen een bekende streek maar was jarenlang een toonaangevende rally in Oostvlaanderen. Nu is er in gans Oostvlaanderen geen enkele rally meer.

In 1978 stonden ze aan de start van hun tweede Rally van Wervik met een vernieuwde Corolla. Het koetswerk een beurt gekregen en de meeste energie was dan ook in het opkalafateren van de Toyota gestoken. Zoals je ziet was de veiligheid geen prioriteit. Geen kooi, de piloot moest dat jaar voor het eerst een helm dragen (en welk éne!), de copiloot NIET!!!!. Dat waren nog eens tijden.
In die jaren bulkte het van ongekende rally's, onder andere die van Koksijde, De Panne ,Bachten de Kupe,12 Uur van Brugge. De Pedacrally was er zo één. Deze werd voor het eerst en het laatst georganiseerd in 1977 en had St-Jan nabij Gent als startplaats. De rally, met ongekend parcours, eindigde voor het team toen ze het bord: " Hier verlaat U Nederland." tegenkwamen...Geen commentaar
Speciaal voor zijn eerste grote rally, de Omloop van Vlaanderen, was de Corolla in een nieuw kleedje gestoken. Veel zoden heeft het niet aan de dijk gebracht. Op enkele kp's van de finish stond ons manneke tweede in de klasse (en toen waren er nog geen honderd klassen).Ging hij niet van de baan zeker. Hij zou dit nog overdoen, Verschillende malen zelfs.
Ze eindigden het seizoen met een schitterende laatste plaats algemeen in de legendarische Rally van Kortrijk. Deze organisatie heeft één van de eersten de handdoek moet gooien.